Russische pianiste Nadezda Filippova en Spaanse Artem Trio dit weekend in ‘t Mosterdzaadje

Foto: Wim Meijer Fotografie

Komend weekend is ’t Mosterdzaadje in Santpoort-Noord weer het podium voor twee opvallende concerten.

Pianiste geeft ode aan Debussy
Op vrijdag 2 februari om 20.00 uur is de pianiste Nadezda Filippova te gast in ‘t Mosterdzaadje. Zij is finaliste in de Dutch Classical Talent Award en regelmatig op radio 4 te beluisteren. Zij presenteert met dit recital haar cd ‘Illimité’ waarin zij een ode brengt aan Debussy. Deze invloedrijke Franse componist stierf 100 jaar geleden. Op haar programma staan o.a. de twaalf Preludes, Suite Bergamasque en L’Isle Joyeuse Nadezda Filippova (1989) komt uit het uiterste oosten van Rusland. Haar muzikale opleiding begon in Novosibirsk. Een wonderkind dat op haar 9e jaar al openbare concerten gaf. Ze werd toegelaten op de vooropleiding van het Conservatorium in St. Petersburg en rondt haar studie nu af in Berlijn en Amsterdam. “Grenzen beperken mensen en ook kunst. Ik voel me verwant met de grenzeloosheid van Debussy. Het ontdekken en uitvoeren van al zijn klankkleuren is een enorme uitdaging”.

Artem Trio
Het Artem Trio bestaat uit drie Spaanse musiciennes María López Belarte (piano), Violeta González Tomás (cello) en Sara Balasch Lozano (viool). Op zondag 4 februari om 15.00 uur maken zij hun entree in ‘t Mosterdzaadje. Zij spelen het pianotrio (1921) van Henriette Bosmans en het Pianotrio in D Minor op.49 (1839) van Felix Mendelssohn. In Spanje speelden ze nooit samen, maar toen ze elkaar in bij de studie voor hun masterdiploma in Nederland ontmoetten ontstond al snel het Artem Trio en doen ze niets liever dan concerten geven.  Verrassend is hun keuze om het Pianotrio uit 1921 van de Amsterdamse Henriette Bosmans uit te voeren. Deze componiste wordt niet vaal uitgevoerd en dit pianotrio al helemaal niet. Muziek geschreven door een jonge, nog onbevangen vrouw. Er klinkt Duitse Romantiek,  Frans impressionisme en de Spaanse volksmuziek in door. In de oorlogsjaren weigerde ze lid te worden van de Nazi Cultuur Kamer. Zij was pianiste van het Concertgebouw Orkest. Haar muziek werd verboden. Ondergronds organiseerde zij in de oorlogsjaren huiskamerconcerten die voor musici en publiek intense ervaringen waren.

Zaal open:
Zowel voor vrijdag 2 februari als voor zondag 4 februari geldt dat de zaal vanaf een half uur voor aanvang is geopend. De toegang is vrij, maar een bijdrage in de onkosten is wenselijk.

Adres: ’t Mosterdzaadje, Kerkweg 29, Santpoort-Noord (telefoon: 023-5378625). Website: www.mosterdzaadje.nl

Cookieinstellingen