IJMUIDEN - De werkzaamheden voor het plaatsen van de 4
vispassages van Zoutdam IJmuiden zijn op woensdagmiddag 25 september 2024
succesvol afgerond.
(bron: Rijkswasterstaat / video: Van Hattum en Blankevoort)
Aannemer Van Hattum en Blankevoort heeft de vispassages, die
langs het Binnenspuikanaal zijn voorgebouwd, de afgelopen dagen op hun plek
gehesen. 2 vispassages zijn met inzet van het kraanschip Matador 3 aangebracht
langs beide landhoofden van de zoutdam en 2 vispassages zijn bij de pijlers van
zoutdam geplaatst door de drijvende bok HEBO-lift 7.
De vispassages in de zoutdam maken het voor vissen mogelijk
om vanuit zee via het Binnenspuikanaal gemakkelijk naar het Noordzeekanaal te
zwemmen en andersom. Zonder de vispassages zouden vissen op een onnatuurlijke
manier op een diepte tussen NAP -16 m en -23 m door de opening van de zoutdam
moeten zwemmen.
Aalborstels
De vispassages zijn 4 m diep en bevatten zogenaamde
'vertical slots' (tussenschotten) met openingen waar het water zigzaggend
doorheen stroomt.
Aan de wanden van de vispassages zijn zogenaamde aalborstels
bevestigd op grote matten van ongeveer 10 m2. De aalborstels vertragen de
stroomsnelheid en bieden schuilplekken voor de vissen, waardoor ze veilig en
gemakkelijk door de vispassages kunnen zwemmen.
Afvoeren zoutwater
Rijkswaterstaat bouwt de zoutdam omdat via Zeesluis IJmuiden
veel meer zoutwater het Noordzeekanaal instroomt dan via de Noordersluis. De
zoutdam is een soort brievenbus om het zoute water weer af te voeren. Dit is
nodig omdat zoutwater negatieve effecten heeft op de natuur, land- en tuinbouw
en ons drinkwater.
Omdat zoutwater zwaarder is dan zoetwater, zakt het zoute
water naar de bodem. Door een opening onderin de zoutdam stroomt het zoute
water via het Spui- en Gemaalcomplex terug naar zee.
Sluitstuk Zoutdam IJmuiden
In oktober 2024 wordt de laatste hand gelegd aan de zoutdam
met de installatie van de beweegbare, stalen deur. De zakdeur is nodig om
onderhoudsschepen voor het Spui- en Gemaalcomplex het Binnenspuikanaal op te
laten varen. De plaatsing van de zakdeur markeert de voltooiing van de zoutdam,
die naar verwachting eind 2024 volledig operationeel zal zijn.