Basisscholieren Velsen gaan voor verkeersdiploma

Foto: Gemeente Velsen / Facebook

Je hebt ze vast wel gezien: kinderen op de fiets naast een ouder, om te oefenen op de route van het verkeersexamen. De afgelopen weken hebben alle kinderen van groep 7 in Velsen mee kunnen doen aan de verkeersexamens.

(bron: Gemeente Velsen / Facebook)

De conclusie na de resultaten van de examens is: Laat kinderen veel fietsuren maken! ‘Het is belangrijk voor de fietsvaardigheid van kinderen dat ze veel fietsuren maken’ aldus José de Jong, woordvoerder VVN. VVN streeft ernaar om alle kinderen veilig te kunnen laten fietsen.

Het verkeersexamen wordt lokaal door vrijwilligsters met steun van de gemeente georganiseerd. Daarin konden de kinderen laten zien of ze de verkeersregels ook in de praktijk begrijpen en kunnen toepassen. Daarbij komen vooral de krampachtigheid en basisgebreken van kinderen in het verkeer vooral door tekorten in fietservaring bij veel kinderen naar voren.

Meer kansen op goede ontwikkeling
De voordelen van fietsen voor kinderen worden vaak onderschat: het deel kunnen nemen aan schooluitjes, het zelfstandig de wijk uit kunnen om ook letterlijk je horizon te verbreden, naar sport en vriendjes kunnen gaan, het zijn allemaal zaken die kinderen meer kansen bieden op een goede ontwikkeling.

Met de auto naar school
Hoewel concrete cijfers nog ontbreken, merkt VVN dat ouders steeds vaker de fiets laten staan als ze hun kinderen naar school brengen. Ouders vinden het handiger om de kinderen snel met de auto te brengen, zodat ze zelf door kunnen naar hun werk. Ook naar vriendjes of sportclubs eindigen kinderen vaak op de achterbank. Voor de ontwikkeling van het verkeersinzicht is het belangrijk om jong met fietsen te beginnen.

“Op de fiets leren ze hoe het verkeer loopt, hoe snel voertuigen gaan. Voor de ontwikkeling van het verkeersinzicht is het belangrijk om jong te beginnen. Als ze er pas mee beginnen op hun twaalfde, als ze naar het voortgezet onderwijs gaan, dan missen ze dat”, aldus José de Jong.

 

Cookieinstellingen